KÄYTTÖEHDOT
Sivujen pääasiallisena palveluntuottajana toimii Etäklinikka Distantia Oy. Lääkärikeskuksella on oikeus milloin tahansa ilman ennakkoilmoitusta ja mistä syystä tahansa muuttaa sivujen käyttöehtoja, ulkoasua tai sisältöä sekä keskeyttää palvelun tarjoaminen esimerkiksi huolto- ja päivitystoimenpiteiden ajaksi.
Etäklinikka Distantia Oy:n (jäljempänä Lääkärikeskus) verkkosivujen käyttäminen edellyttää, että käyttäjä sitoutuu noudattamaan käyttöehtoja. Sivuja käyttämällä ja palveluun kirjautumalla käyttäjä sitoutuu noudattamaan näitä ehtoja.
Käyttöehtojen soveltaminen
Näitä käyttöehtoja sovelletaan verkkokäyttöliittymän kautta tapahtuvaan etävastaanottoon ja muuhun palveluun, jonka Lääkärikeskus tai sen lukuun toimivat itsenäiset ammatinharjoittajat tuottavat ja järjestävät asiakkaille. Etävastaanotto kattaa vastaanotot ja konsultaatiot sekä niihin liittyvät tukitoiminnot kuten ajanvarauksen ja laskutuksen. Nämä ehdot eivät rajoita kuluttajalle kuluttajansuojalain mukaan kuuluvia oikeuksia, joista ei voida toisin sopia.
Palvelun tarkoitus ja käyttö
Palvelun avulla asiakas voi olla yhteydessä terveydenhuollon ammattilaiseen puhelimitse, kuvien ja videon välityksellä palveluntarjoajan ilmoittamina palveluaikoina. Kaikki tässä palvelussa syntyvä asiakas- ja potilastieto tallennetaan Etäklinikka Distantian rekistereihin ja tietoja käsitellään ja säilytetään Lääkärikeskuksen tietosuojaselosteen mukaisesti.
Sopimusosapuolet ja vastuu palvelusta
Etäklinikka Distantiassa toimii sekä lääkärikeskuksen työntekijöitä että itsenäisiä ammatinharjoittajia. Lääkärikeskus huolehtii muun muassa ajanvarauksesta ja maksupalveluista ammatinharjoittajan lukuun. Mitä näissä ehdoissa on todettu ammatinharjoittajista, koskee myös lääkärikeskuksessa toimivia yhtiöitä, joiden palveluksessa ammatinharjoittajat ovat. Ammatinharjoittaja ja lääkärikeskus toimivat erillisinä sopijaosapuolina asiakkaaseen ja potilaaseen nähden ja kumpikin vastaa omasta palvelustaan suoraan näille. Ammatinharjoittaja ja lääkärikeskus eivät vastaa toistensa puolesta. Ammatinharjoittajalla ja lääkärikeskuksella on potilasvahinkolain mukaan oma potilasvakuutus. Lääkärikeskus ja ammatinharjoittajat antavat pyydettäessä lisätietoja asemastaan.
Sopimuksen syntyminen ja sisältö
Ellei kirjallisesti toisin sovita, sopimus syntyy, kun asiakas ja palveluntarjoaja sopivat ajanvarauksesta.
Peruutus ja viivästys
Lääkärikeskuksella on oikeus velottaa käyttämätön aika tai palvelu asiakkaalta, ellei palvelua ole peruutettu viimeistään vuorokautta (24h) ennen sovittua ajankohtaa. Jos asiakas saapuu myöhässä, palvelun tarjoaja ei ole velvollinen ylittämään sovittua aikataulua eikä aloittamaan sovittua toimenpidettä, jos sitä ei voida suorittaa sovitussa aikataulussa. Palveluntarjoaja pyrkii ottamaan asiakkaan vastaan sovittuna aikana, mutta johtuen terveyspalvelun luonteesta sovittua aikaa ei voida aina taata. Jos palvelun tarjoaja on myöhässä yli 20 minuuttia, asiakkaalla tai potilaalla on oikeus perua aika ilmoittamalla siitä palvelun tarjoajalle.
Hinnat
Lääkärikeskuksen ja ammatinharjoittajien palveluiden osalta sovelletaan kulloinkin voimassa olevia hintoja. Ammatinharjoittajat ja lääkärikeskus päättävät omat hintansa.
Maksuehto
Ellei erikseen kirjallisesti toisin sovita, asiakas maksaa palvelun tilisiirtona etävastaanoton varaamisen yhteydessä Lääkärikeskuksessa noudatettavan käytännön mukaan. Lääkärikeskus perii palkkion sekä omasta puolestaan että ammatinharjoittajan lukuun välittäen ammatinharjoittajan osuuden ammatinharjoittajalle. Maksun viivästyessä asiakas on velvollinen maksamaan korkolain mukaisen viivästyskoron sekä muistutus- ja perintäkulut.
Muut kuin itse maksavat asiakkaat
Mikäli kyseessä on työterveyshuoltoon kuuluva palvelu tai asiakas ei muulla perusteella maksa itse palvelua, hänen on selvitettävä ja varmistettava maksujärjestely ajanvarauksen yhteydessä sujuvan palvelun varmistamiseksi. Jos asiakkaan ilmoittama taho ei ole velvollinen maksamaan palvelua, vastaa asiakas maksusta itse.
Potilasasiakirjat ja vaitiolovelvollisuus
Potilasasiakirjojen laatimisen, säilyttämisen ja luovutuksen sekä vaitiolovelvollisuuden osalta noudatetaan niitä koskevia lakeja ja muita säädöksiä. Henkilötietoja käsitellään tietosuoja-asetuksen mukaisesti.
Palvelua koskevien palautteiden ja vaatimusten käsittely
Palvelua koskevat erimielisyydet tulee selvittää ensi kädessä suoraan asiakkaan ja palvelun antaneen lääkärin tai muun henkilön välillä. Tarvittaessa vaatimus voidaan toimittaa myös lääkärikeskuksen ilmoittamalle käsittelijälle, joka välittää ammatinharjoittajaa koskevat vaatimukset ammatinharjoittajalle. Jos asian käsittely jatkuu ensimmäisen kirjeenvaihdon jälkeen, käsittely jatkuu ammatinharjoittajan osalta suoraan ammatinharjoittajan ja asiakkaan välillä. Potilasvahinkolain tarkoittamien vaatimusten osalta noudatetaan potilasvahinkolakia. Terveyspalvelusta voidaan tehdä myös muistutus sitä koskevien säädösten mukaisesti. Potilasasiamies antaa tarkempia tietoja potilasvahinkojen ja muistutusten osalta. Muut vaatimukset on tehtävä palvelun tarjoajalle ilman aiheetonta viivästystä kahden viikon kuluessa palvelutapahtumasta.
Ylivoimainen este
Lääkärikeskus ei ole vastuussa viivästyksistä tai muista velvoitteiden rikkomisista, jotka aiheutuvat palveluntarjoajasta riippumattomista syistä. Palveluntarjoajasta riippumattomiksi syiksi katsotaan lakko tai muu työtaistelutoimenpide, tulipalo, vastaanottavan ammattihenkilön sairastuminen, keskeytys sähkönjakelussa, tietoliikenneyhteyksissä taikka tietojärjestelmien toiminnassa, julkisoikeudellinen toimenpide tai muu sellainen syy, jota palveluntarjoaja ei voi kohtuudella poistaa.
Vahingonkorvaus
Potilasvahingot käsitellään ja korvataan potilasvahinkolain mukaan. Muilta osin Lääkärikeskuksen vastuu rajoittuu palvelusta maksettuun hintaan. Välillisiä vahinkoja ei korvata.
Yhteystiedot
Asiakaspalvelu
020 710 1590
ma-to 9-15
info@distantia.fi
PL 14, 90401 Oulu
Y-tunnus: 3249124-6
Potilasasiamies
Tiina Lehmuskoski
tiina.lehmuskoski@potilasasiamies.fi
Päivi Tuomivaara
Toimitusjohtaja
Sairaanhoitaja
paivi.tuomivaara@distantia.fi
+358 400 167 673
Sari Karjula
Palvelupäällikkö
Sairaanhoitaja
sari.karjula@distantia.fi
+358 40 189 8993
Vastuulääkärit
Heikki Karjula
Gastrokirurgi, LT
heikki.karjula@distantia.fi
+358 50 325 4927
Veli Tuomivaara
Neurologi, LL
veli.tuomivaara@distantia.fi
+358 400 353 729