KÄYTTÖEHDOT

Sivujen pääasiallisena palveluntuottajana toimii Etäklinikka Distantia Oy. Lääkärikeskuksella on oikeus milloin tahansa ilman ennakkoilmoitusta ja mistä syystä tahansa muuttaa sivujen käyttöehtoja, ulkoasua tai sisältöä sekä keskeyttää palvelun tarjoaminen esimerkiksi huolto- ja päivitystoimenpiteiden ajaksi.

Etäklinikka Distantia Oy:n (jäljempänä Lääkärikeskus) verkkosivujen käyttäminen edellyttää, että käyttäjä sitoutuu noudattamaan käyttöehtoja. Sivuja käyttämällä ja palveluun kirjautumalla käyttäjä sitoutuu noudattamaan näitä ehtoja.

Käyttöehtojen soveltaminen

Näitä käyttöehtoja sovelletaan verkkokäyttöliittymän kautta tapahtuvaan etävastaanottoon ja muuhun palveluun, jonka Lääkärikeskus tai sen lukuun toimivat itsenäiset ammatinharjoittajat tuottavat ja järjestävät asiakkaille. Etävastaanotto kattaa vastaanotot ja konsultaatiot sekä niihin liittyvät tukitoiminnot kuten ajanvarauksen ja laskutuksen. Nämä ehdot eivät rajoita kuluttajalle kuluttajansuojalain mukaan kuuluvia oikeuksia, joista ei voida toisin sopia.

Palvelun tarkoitus ja käyttö

Palvelun avulla asiakas voi olla yhteydessä terveydenhuollon ammattilaiseen puhelimitse, kuvien ja videon välityksellä palveluntarjoajan ilmoittamina palveluaikoina. Kaikki tässä palvelussa syntyvä asiakas- ja potilastieto tallennetaan Etäklinikka Distantian rekistereihin ja tietoja käsitellään ja säilytetään Lääkärikeskuksen tietosuojaselosteen mukaisesti.

Sopimusosapuolet ja vastuu palvelusta

Etäklinikka Distantiassa toimii sekä lääkärikeskuksen työntekijöitä että itsenäisiä ammatinharjoittajia. Lääkärikeskus huolehtii muun muassa ajanvarauksesta ja maksupalveluista ammatinharjoittajan lukuun. Mitä näissä ehdoissa on todettu ammatinharjoittajista, koskee myös lääkärikeskuksessa toimivia yhtiöitä, joiden palveluksessa ammatinharjoittajat ovat. Ammatinharjoittaja ja lääkärikeskus toimivat erillisinä sopijaosapuolina asiakkaaseen ja potilaaseen nähden ja kumpikin vastaa omasta palvelustaan suoraan näille. Ammatinharjoittaja ja lääkärikeskus eivät vastaa toistensa puolesta. Ammatinharjoittajalla ja lääkärikeskuksella on potilasvahinkolain mukaan oma potilasvakuutus. Lääkärikeskus ja ammatinharjoittajat antavat pyydettäessä lisätietoja asemastaan.

Sopimuksen syntyminen ja sisältö

Ellei kirjallisesti toisin sovita, sopimus syntyy, kun asiakas ja palveluntarjoaja sopivat ajanvarauksesta.

Peruutus ja viivästys

Lääkärikeskuksella on oikeus velottaa käyttämätön aika tai palvelu asiakkaalta, ellei palvelua ole peruutettu viimeistään vuorokautta (24h) ennen sovittua ajankohtaa. Jos asiakas saapuu myöhässä, palvelun tarjoaja ei ole velvollinen ylittämään sovittua aikataulua eikä aloittamaan sovittua toimenpidettä, jos sitä ei voida suorittaa sovitussa aikataulussa. Palveluntarjoaja pyrkii ottamaan asiakkaan vastaan sovittuna aikana, mutta johtuen terveyspalvelun luonteesta sovittua aikaa ei voida aina taata. Jos palvelun tarjoaja on myöhässä yli 20 minuuttia, asiakkaalla tai potilaalla on oikeus perua aika ilmoittamalla siitä palvelun tarjoajalle.

Hinnat                               

Lääkärikeskuksen ja ammatinharjoittajien palveluiden osalta sovelletaan kulloinkin voimassa olevia hintoja. Ammatinharjoittajat ja lääkärikeskus päättävät omat hintansa.

Maksuehto

Ellei erikseen kirjallisesti toisin sovita, asiakas maksaa palvelun tilisiirtona etävastaanoton varaamisen yhteydessä Lääkärikeskuksessa noudatettavan käytännön mukaan. Lääkärikeskus perii palkkion sekä omasta puolestaan että ammatinharjoittajan lukuun välittäen ammatinharjoittajan osuuden ammatinharjoittajalle. Maksun viivästyessä asiakas on velvollinen maksamaan korkolain mukaisen viivästyskoron sekä muistutus- ja perintäkulut.

Muut kuin itse maksavat asiakkaat

Mikäli kyseessä on työterveyshuoltoon kuuluva palvelu tai asiakas ei muulla perusteella maksa itse palvelua, hänen on selvitettävä ja varmistettava maksujärjestely ajanvarauksen yhteydessä sujuvan palvelun varmistamiseksi. Jos asiakkaan ilmoittama taho ei ole velvollinen maksamaan palvelua, vastaa asiakas maksusta itse.

Potilasasiakirjat ja vaitiolovelvollisuus

Potilasasiakirjojen laatimisen, säilyttämisen ja luovutuksen sekä vaitiolovelvollisuuden osalta noudatetaan niitä koskevia lakeja ja muita säädöksiä. Henkilötietoja käsitellään tietosuoja-asetuksen mukaisesti.

Palvelua koskevien palautteiden ja vaatimusten käsittely

Palvelua koskevat erimielisyydet tulee selvittää ensi kädessä suoraan asiakkaan ja palvelun antaneen lääkärin tai muun henkilön välillä. Tarvittaessa vaatimus voidaan toimittaa myös lääkärikeskuksen ilmoittamalle käsittelijälle, joka välittää ammatinharjoittajaa koskevat vaatimukset ammatinharjoittajalle. Jos asian käsittely jatkuu ensimmäisen kirjeenvaihdon jälkeen, käsittely jatkuu ammatinharjoittajan osalta suoraan ammatinharjoittajan ja asiakkaan välillä. Potilasvahinkolain tarkoittamien vaatimusten osalta noudatetaan potilasvahinkolakia. Terveyspalvelusta voidaan tehdä myös muistutus sitä koskevien säädösten mukaisesti. Potilasasiamies antaa tarkempia tietoja potilasvahinkojen ja muistutusten osalta. Muut vaatimukset on tehtävä palvelun tarjoajalle ilman aiheetonta viivästystä kahden viikon kuluessa palvelutapahtumasta.

Ylivoimainen este

Lääkärikeskus ei ole vastuussa viivästyksistä tai muista velvoitteiden rikkomisista, jotka aiheutuvat palveluntarjoajasta riippumattomista syistä. Palveluntarjoajasta riippumattomiksi syiksi katsotaan lakko tai muu työtaistelutoimenpide, tulipalo, vastaanottavan ammattihenkilön sairastuminen, keskeytys sähkönjakelussa, tietoliikenneyhteyksissä taikka tietojärjestelmien toiminnassa, julkisoikeudellinen toimenpide tai muu sellainen syy, jota palveluntarjoaja ei voi kohtuudella poistaa.

Vahingonkorvaus

Potilasvahingot käsitellään ja korvataan potilasvahinkolain mukaan. Muilta osin Lääkärikeskuksen vastuu rajoittuu palvelusta maksettuun hintaan. Välillisiä vahinkoja ei korvata.

Yhteystiedot

Asiakaspalvelu

020 710 1590

}

ma-to 9-15

info@distantia.fi

PL 14, 90401 Oulu

Y-tunnus: 3249124-6

Facebook

Instagram

Potilasasiamies

Päivi Tuomivaara

Toimitusjohtaja
Sairaanhoitaja
paivi.tuomivaara@distantia.fi
+358 400 167 673

Sari Karjula

Palvelupäällikkö
Sairaanhoitaja
sari.karjula@distantia.fi
+358 40 189 8993

Vastuulääkärit

Heikki Karjula

Gastrokirurgi, LT
heikki.karjula@distantia.fi
+358 50 325 4927

Veli Tuomivaara

Neurologi, LL
veli.tuomivaara@distantia.fi
+358 400 353 729